Stanowisko: adiunkt
Jednostka: Instytut Pedagogiki, Katedra Polityki Edukacyjnej
E-mail: mczyzewska@aps.edu.pl
Kariera naukowa
- 2015, doktorat nauk społecznych w zakresie pedagogiki, Wydział Nauk Pedagogicznych, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, rozprawa na temat: „Pracownicy szkoły wobec zjawiska krzywdzenia dzieci w rodzinie”,
- 2004, magister politologii ze specjalnością polityka społeczna, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, temat pracy: „Ochrona dziecka - świadka w sprawach o znęcanie się nad rodziną”,
Zainteresowania naukowe
- Zapobieganie krzywdzeniu dzieci - w perspektywie porównań międzynarodowych
- Zarządzanie szkołą - dyrektor jako lider zmiany
- Wspierająca i pomocowa rola nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego wobec wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczej przez szkołę
- Szkoła wychowująca ku rywalizacji czy współpracy
- Pedagogika Nowego Wychowania, progresywizm w edukacji, uczenie w działaniu
- Edukacja spersonalizowana
Najważniejsze publikacje
- Obligatoryjne zgłaszanie podejrzenia krzywdzenia dziecka - czy dążymy ku rozwiązaniu optymalnemu, „Pedagogika Rodziny” 6(3)2016, s. 53-62.
- Rodzicielskie zaniedbania z perspektywy pracownika szkoły, w: J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Uniwersytet Opolski, Opole 2014, s. 193-201.
- Efekt widza - nieudzielanie pomocy dzieciom krzywdzonym a środowisko szkoły, „Chowanna” 2010, R. 53(67), T. 1 (34).
- Uczelnia równych szans. O praktycznym wymiarze wprowadzania tutoringu na polskie uczelnie, w: K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Przeciwdziałanie społecznej defaworyzacji dzieci i młodzieży. Kontekst społeczno-edukacyjny. Materiały z konferencji 21 listopada 2008, Łódź., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
- Ochrona dzieci przed krzywdzeniem [recenzja książki E. Jarosz] „Pedagogika Społeczna”, R. 8, nr 3/4 (2009), s. 143-146.
- Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2 (23)2008.
- Childhood without violence - involving children in the creation of programmes and decision making, w: Les enfants createurs d’Europe, Rada Europy, Strasbourg 2007.
- Raport z badań „Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia pracowników szkół podstawowych w dzielnicy Warszawa – Praga Południe”, w: Pracownicy szkół wobec problemu krzywdzenia dzieci w rodzinie, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2007.
- Dobre praktyki, w: R. Durda (red.), Przewodnik do realizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2005.
- Udział dzieci w postępowaniu karnym – wyniki badań akt sądowych w ujawnionych przypadkach znęcania się nad rodziną, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 10/2005.
Projekty badawcze
- 2007, Fundacja Dzieci Niczyje – koordynacja projektu badawczego „Szkoła bez przemocy” dotyczącego wiedzy, umiejętności i postaw pracowników szkoły w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci.