EN

Gielarowska-Sznajder Danuta

Stanowisko:     profesor zwyczajny

Jednostka:       Instytut Pedagogiki, Katedra Podstaw Pedagogiki,
                       Zakład Pedagogiki Kultury

 

Kariera naukowa

  • 1953 – Matura z wyróżnieniem. Liceum ogólnokształcące w Dębicy.
  • 1957 – Magister na podstawie pracy pt. Malarskość pejzaży w Chłopach Władysława Rejmonta. Uniwersytet Jagielloński Wydział filologiczno-historyczny. Polonistyka, specjalność: teoria literatury.
  • 1967 – Doktor nauk humanistycznych na podstawie dysertacji pt. Umiejętność wypowiadania się na piśmie uczniów klasy szóstej w świetle badań eksperymentalnych. Promotor: prof. dr hab. Jan Konopnicki. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny).
  • 1980 – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na podstawie pracy pt. Dom studencki – jako środowisko wychowujące. Akademia Pedagogiczna w Krakowie (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny).
  • 1991 – tytuł profesora nauk humanistycznych. Instytut Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie.
  • 1996 – tytuł profesora zwyczajnego.

Promotor 15 doktoratów w zakresie pedagogiki szkolnictwa wyższego, kulturowych podstaw wychowania i międzygeneracyjnego przekazu kulturowego. Twórca katedr: Podstawowych Problemów Wychowania (Chrześcijańska Akademia Teologiczna) oraz Pedagogiki Międzykulturowej (Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum)

 

Zainteresowania naukowe

  • Projektowanie założeń i programów studiów pedagogicznych; funkcje i modele edukacyjne szkolnictwa wyższego;
  • Pionierskie zainteresowania badaniami jakościowymi oraz wprowadzenie w skali ogólnopolskiej pierwszych doświadczeń w zakresie badań jakościowych;
  • Problematyka akademickiego wychowania studentów; rozwój naukowy nauczycieli akademickich; elitarne kształcenie studentów; kształcenie studentów w zakresie kulturowych wartości i rodzimych tradycji w ich słowiańskim zakorzenieniu (język, obyczaje, wzory i kody kulturowe).

 

Wyróżnienia i nagrody

  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1986);
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej (1987);
  • Krzyż Oficerski Odrodzenia Polski (2013);
  • Kilkanaście nagród Dyrektora IPNiSW, Rektora PW oraz Rektora APS.

Najważniejsze publikacje

Autor ponad 180 publikacji, projektów i ekspertyz

Monografie:

  • Asystenci nauczycielami akademickimi, PWN, Warszawa 1991;
  • Dom studencki jako środowisko wychowujące, PWN, Warszawa 1981;
  • Organizacja kształcenia nauczycieli w politechnikach, PWN, Warszawa 1992 (wspólnie ze Stefanem M. Kwiatkowskim);
  • Starsi asystenci - kim są?, PWN, Warszawa 1986.

Wybrane publikacje

  • Elitarne kształcenie studentów (1991);
  • Funkcje nauczycieli akademickich (1990);
  • Funkcje kształcenia na poziomie wyższym edukacji (1990);
  • Ziemia i nazwy mówią ( 2009).
  • Gotowość do łamania zrutynizowanych schematów myślenia (2013)

 

Wybrane projekty badawcze

  • Kierownik ogólnopolskiego projektu węzłowego Doskonalenie Szkolnictwa Wyższego, badania prowadzone w latach osiemdziesiątych IPNiSW („Problem węzłowy 11”).

 

Najważniejsze pełnione funkcje

  • Kierownik Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej (IPNiSW, 1980-1991);
  • Kierownik Podstaw Pedagogiki (APS, 1992-2006);
  • Kierownik Komisji Senackich APS (Dydaktycznej; Rozwoju Uczelni; Badań Jakości Kształcenia, 1992-2006).

 

Hobby i zainteresowania pozanaukowe

  • materialna kultura słowiańszczyzny;
  • historia języka polskiego i encyklopedie staropolskie;
  • hodowla kwiatów i kompozycie kwiatowe.

 

Prof. dr hab. Danuta GIELAROWSKA-SZNAJDER
08-02-2018

Prof. Szewach Weiss laureatem Nagrody im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego

Profesor Szewach Weiss odebrał Nagrodę im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Kapituła Nagrody swoją decyzję podjęła jednogłośnie.
04-06-2018

Kongres Praw Rodzicielskich - 25-26 czerwca 2018

W imieniu Rzecznika Praw Obywatelskich i Rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zapraszamy na Kongres Praw Rodzicielskich w dniach 25 - 26 czerwca 2018.
18-10-2017

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zapraszamy do zapoznania się z nowościami Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej.