Stanowisko: starszy wykładowca w Zakładzie Metodologii i Pedagogiki Twórczości APS,
Funkcja: Zastępca Dyrektora Instytutu Pedagogiki
kierownik Pracowni Informatyzacji Kształcenia
w Zakładzie Metodologii i Pedagogiki Twórczości,
Jednostka: Instytut Pedagogiki, Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości
Email: gosiak@aps.edu.pl
Kariera naukowa
- doktor nauk humanistycznych, specjalność : pedagogika, Akademia Pedagogiki Specjalnej (2004)
- magister pedagogiki specjalnej, specjalność: oligofrenopedagogika oraz pedagog szkolny – komputerowe wspomaganie kształcenia, Akademia Pedagogiki Specjalnej (1996)
Zainteresowania naukowe
- Samodzielność poznawcza uczniów: badanie, kształtowanie, uwarunkowania rozwoju.
- Pedagogika zdolności i pedagogika twórczości: rozpoznawanie zainteresowań, zdolności i potencjału twórczego uczniów, działania środowiska wychowawczego na rzecz rozwijania zdolności, szkolne systemy wsparcia zdolnych, kompetencje i predyspozycje pedagogów zdolności, relacja uczeń – mistrz w pracy ze zdolnymi, treningi twórczości adresowane do uczniów.
- Technologia informacyjna w edukacji, badaniach naukowych i terapii pedagogicznej – obszary zastosowań, wykorzystywane narzędzia, uwarunkowania efektywności.
Najważniejsze publikacje
- Jabłonowska, M. (2016). Edukacyjny wymiar samodzielności poznawczej. Szkice teoretyczne i dociekania empiryczne w kontekście zdolności uczniów gimnazjum. Warszawa: Wydawnictwo APS.
- Karasuska-Betiuk, M., Jabłonowska, M, Galanciak, S. (red.). (2016). Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zeszyt 20. O poszukiwaniu, poznawaniu i tworzeniu samego siebie. Warszawa: Wydawnictwo APS.
- Jabłonowska, M. (red.). (2013). Uczeń zdolny i jego edukacja. Warszawa: Universitas Rediviva.
- Jabłonowska, M. (red.). (2013). Środowisko edukacyjne ucznia zdolnego. Warszawa: Universitas Rediviva.
- Łaszczyk, J., Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J., Makaruk, A.R., Trzcińska-Król, M. (2012). Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wydawnictwo APS.
- Jabłonowska, M. Łukasiewicz-Wieleba, J. (red). (2011). Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności, Warszawa: Universitas Rediviva.
- Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (red.). (2011). Wokół problematyki zdolności. Warszawa: Universitas Rediviva
- Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość. Warszawa: Wydawnictwo APS.
- Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (red.). (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Universitas Rediviva.
- Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (red.). (2008). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Projekty badawcze
- Trening twórczości z komputerem, zakończony w 2008r.- wykonawca
- Gimp jako narzędzie wspomagające rozwój potencjału twórczego i kompetencji nauczycielskich studentów kierunków pedagogicznych, 2008-2009, BW 05/08 – I - kierownik
- Trening twórczości z komputerem w gimnazjum, 2007-2009, nr BW 04/07-I - wykonawca
- Uczeń zdolny i twórczy wyzwaniem dla współczesnej edukacji, 2008-2009, BST 04/08-1- wykonawca
- Uczeń zdolny w środowisku szkolnym, 2010-2012, nr BST 4/10-1 – kierownik
- Obszary ujawniania się samodzielności poznawczej zdolnych gimnazjalistów, 2012-2013 BSTP 13/12 - I– kierownik
Współpraca międzynarodowa:
Organizacja konferencji międzynarodowych
- Uczeń zdolny i twórczy w środowisku szkolnym 22-23 września 2011, Warszawa APS
- Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji 24-25 września 2009, Warszawa APS
- Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, 18-19 września 2008, Warszawa APS
Hobby i zainteresowania pozanaukowe
- muzyka poważna,
- religia,
- turystyka