EN

Roszyńska Edyta

  • Stanowisko: adiunkt

Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji

E-mail: eroszynska@aps.edu.pl

 

  • Doktor nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki; doktorat nt. „Dziecięce rozumowania towarzyszące pokazom eksperymentów przyrodniczych” (2015 r.)
  • Magisterium na kierunku Pedagogika specjalna w zakresie wczesnej interwencji
    i wychowania przedszkolnego
    (2008 r.)
  • Zainteresowania naukowe zogniskowane wokół rozwoju poznawczego dzieci oraz rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji przyrodniczej i wczesnej nauki czytania
    (w tym wspieraniu gotowości do nauki czytania i pisania w przedszkolu).
  • Zrealizowane badania doktorskie, dotyczące funkcjonowania poznawczego dzieci podczas zajęć prowadzonych metodą eksperymentu przyrodniczego.
  • Kierownik projektu Edukacja przedszkolna – aktualne wyzwania, szanse i zagrożenia – koordynacja prac nad przygotowaniem monografii zespołowej (2012 r.).

Wykaz wybranych publikacji:

  • W poszukiwaniu skutecznej metody nauki czytania [w:] Mały uczeń w szkole, Jegier A. (red.), Harmonia, Gdańsk 2010
  • Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania? Wyzwania przedszkolnej edukacji polonistycznej [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej Kotarba-Kańczugowska M. (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 201
  • Kiedy dzieci badają świat przyrody, czyli edukacja przyrodnicza inaczej – o uczeniu się podczas eksperymentu przyrodniczego [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Kotarba-Kańczugowska M. (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 2012
  • Kształtowanie gotowości do czytania - proponowane rozwiązania [w:] Edukacja małego dziecka. T. 6 Wybrane obszary aktywności, Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A. (red.), Wydawnictwo UŚ Oficyna Wydawnicza "Impuls", Cieszyn Bielsko-BiałaKraków 2013
  • Dziecko i technika. Rozumowanie dzieci na temat zjawiska elektryczności, [w:] Children in the Postmodern World. Culture-Media-Social Inequality, Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Basińska A. (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014 (we współpracy z J.A. Jelinkiem)
  • Jak organizować nauczanie w obszarze przyrody? Zalecenia metodyczne inspirowane badaniami nad rozumowaniem dzieci podczas zajęć opartych na metodzie eksperymentu, Mikler-Chwastek A. (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 2014
  • Kilka uwag o przedszkolnej edukacji przyrodniczej w odniesieniu do badań nad rozumowaniem dzieci podczas zajęć opartych na metodzie eksperymentu [w:] Edukacja małego dziecka. T. 8 Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcji, Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A. (red.), Wydawnictwo UŚ – Oficyna Wydawnicza "Impuls", Cieszyn–Kraków 2015
  • Eksperymenty przyrodnicze w edukacji przedszkolnej (monografia, w przygotowaniu)
  • Nauczyciel akademicki w Akademii Pedagogiki Specjalnej (od 2008 r.), początkowo na stanowisku asystenta, następnie – adiunkta.
  • Nauczyciel przedszkola (w latach 2008 – 2009) oraz kierownik świetlicy dla dzieci w wieku 6-9 lat (2011 – 2015), koordynator projektów realizowanych w ramach współpracy z administracją publiczną (zajęć dla dzieci, warsztatów dla rodziców, zbiórek publicznych).
  • Kwalifikacje podnoszone poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach (m.in. Metoda Dobrego Startu, metoda ruchu rozwijającego, pedagogika zabawy, warsztat bajarza, drama); studia podyplomowe „Zarządzanie oświatą”.
  • Autorstwo opracowań dydaktycznych (Laboratorium przedszkolaka, "Wychowanie w przedszkolu" 2011, nr 3; Piknik naukowy w przedszkolu, "Wychowanie w przedszkolu" 2010, nr 10 (we współpracy z J.A. Jelinkiem))
  • Opiekun Koła Naukowego Wychowania Przedszkolnego
  1. Wykaz prowadzonych przedmiotów w roku akademickim 2016/2017:
  • Przyroda w edukacji – metodyka (wykład i ćwiczenia, 45 godzin)
  • Przyroda w edukacji przedszkolnej – metodyka (ćwiczenia, 15 godzin)
  • Podstawy wiedzy o przyrodzie (ćwiczenia, 15 godzin)
  • Metodyka edukacji przyrodniczej (ćwiczenia, 30 godzin)
  • Organizacja wychowania przedszkolnego (wykład, 15 godzin)
  • Organizacja wychowania przedszkolnego, poziom zaawansowany (wykłady i ćwiczenia, 45 godzin)
  • Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - wybrane zagadnienia (wykłady, 45 godzin)
  • Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany (wykłady, 30 godzin)
  • Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka (wykład, 15 godzin)
  • Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka (wykłady, zastępstwo: 19 godzin)
  • Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania - metodyka, poziom zaawansowany (wykłady, zastępstwo: 12 godzin)
  • Rozwój mowy w przedszkolu i szkole – metodyka (wykład, zastępstwo: 8 godzin)

 

dr Roszyńska Edyta
17-12-2018

Wyrazy współczucia

Profesorowi Czesławowi Czabale przekazujemy wyrazy głębokiego współczucia z powodu śmierci Córki Marty. Jesteśmy blisko z Panem
06-11-2018

POKÓJ BADAŃ NAUKOWYCH

POKÓJ BADAŃ NAUKOWYCH APS - pomieszczenie przeznaczone do pracy indywidualnej lub zespołowej związanej z badaniami naukowymi realizowanymi na rzecz Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzews…
07-12-2018

Spotkanie Wigilijne

REKTOR oraz SAMORZĄD STUDENTÓW APS serdecznie zapraszają pracowników APS wraz z rodzinami oraz studentów Uczelni na Spotkanie Wigilijne 19.12.2018, godz. 11.30 w Audytorium im. Janusza Korczaka.